معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی

فهرست کامل مصوبات
 
جستجو در عنوان مصوبه
 
جستجو در متن مصوبه
 
فیلتر بر اساس تاریخ مصوبه
 
مصوبه شورای عالی :
وقوع سیل در کشور
تاریخ: 26/01/1398
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 26/01/98 پدیده وقوع سیل در برخی از شهرها و روستاهای کشور را مورد بررسی قرار داد و ضمن استماع گزارش‌های مراجع استانی، وزارت نیرو، مرکز مطالعات و تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری، اذعان می دارد که بخشی از خسارات وارده بر شهرها وروستاهای کشور به دلیل شدت بالای بارش، اجتناب ناپذیر بود اما بخش قابل توجهی از تبعات سیلابها با اقدامات در سطوح و مقیاس‌های مختلف قابل کنترل، حذف و یا تعدیل است که عزم جدی کلیه مراجع مرتبط در حوزه‌های شهری و فراشهری و بخش‌های مختلف حاکمیت را طلب می‌کند.
شورایعالی شهرسازی و معماری در راستای تکلیف صریح قانونی خود مبنی بر ایجاد هماهنگی بین تصمیمات و برنامه‌های دستگاه‌های مختلف به منظور ایجاد محیط زیستِ بهتر برای مردم، بر مجموعه‌ای از تدابیر و تکالیف لازم الرعایه جهت دستگاه‌های مرتبط به شرح زیر تاکید می‌نماید:

الف : تهیه و تدوین اسناد فرادست مرتبط با کاهش خطر سیل
1-وزارت راه و شهرسازی با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و بهره‌گیری از توان علمی و تخصصی کشور، نقشه‌های پهنه‌بندی خطر سیل (نظیر نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله در آئین نامه 2800) را با تاکید بر سکونتگاه‌های شهری و روستایی کشور و با رویکرد کاهش خطر در حوزه‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی تهیه نماید.
2-مطالعات مربوط به سیلاب‌های شهری و پیشگیری از آن با دقت و کفایت در فرآیند تهیه و تصویب طرح‌های توسعه و عمران انجام و اسناد خروجی مرتبط با آن به همراه سایر اسنادِ الزام آور طرح‌های توسعه و عمران ملاک عمل قرار گیرد. در این خصوص تغییر نگرش از " جمع آوری و دفع آبهای سطحی شهرها " به " مدیریت سیلاب‌های شهری با رویکرد پیش‌گیرانه در سطح حوزه آبخیز بالا دست" ضروری است.
3-ضوابط و مقررات مربوط به استقرار کاربری و فعالیت در حرایم کمی و کیفی رودخانه‌ها و مسیل‌ها از سوی وزارت نیرو ظرف مدت 6 ماه تدوین و جهت تصویب به شورایعالی شهرسازی و معماری ارائه شود.
4-با عنايت به وجود سنت عظيم و غني تاريخي معماري و شهرسازي ايران، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستی وگردشگري مجموعه آموزه‌ها و تجارب تاريخي معطوف به مديريت و كنترل سيل در ابعاد مختلف را احصا و جهت استفاده در اختيار مجموعه دستگاه‌های مرتبط با توسعه شهري قرار دهد.
5-ضمن تاکید بر عدم توسعه شهری در پهنه‌های سیل‌خیز و سیل‌گیر لازم است عرصه‌های طبیعی پیرامون شهرها اعم از جنگل و مرتع ازطریق پیشنهاد پهنه‌هایی نظیر طرح آبخیزداری، کمربند سبز حفاظتی، توسعه جنگل کاری و پارک‌های جنگلی درطرح‌های توسعه و عمران حفاظت گردد.
6- با عنایت به گزارش ارائه شده توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مقرر گردید سازمان پدافند غیرعامل با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت بحران، الزامات و ملاحظات حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و مراکز کلیدی (CIP) را در مواجهه با تهدیدات و مخاطرات طبیعی و انسان ساخت در مقیاس ملی، منطقه‌ای و محلی تهیه و حسب مورد به تصویب مراجع ذی صلاح برساند.
7-وزارت راه و شهرسازي (معاونت ساختمان و مسكن) موظف است تا مقررات مربوط به كاهش خطر سيل در ساختمان‌هاي شهري و روستايي را در قالب مباحث مقررات ملي موجود و یا به صورت مستقل تهيه نمايد.
8-وزرات راه و شهرسازی تدابیر لازم جهت تقویت ضمانت اجرایی قوانین و برخورد قضایی با تخلفات شهرسازی و جرم انگاری این تخلفات را در قالب تهیه آیین نامه جامع کنترل شهرسازی و ارائه به مراجع تصویبی لازم اتخاذ نماید.
9-وزارت نيرو اقدامات لازم جهت اعمال مديريت يكپارچه بر بستر و حريم رودخانه و مسيل‌ها و كنترل ساخت و سازهاي غيرمجاز در حريم عرصه‌هاي مذكور در داخل و خارج شهرها و روستاها و رفع و اصلاح تعارضات قانونی و رویه‌ای منجر به تداخل مسئولیت‌ها را در قالب پیشنهاد به مراجع تصویبی (اعم از دولت یا مجلس) پیگیری نماید.

ب: اقدامات عملیاتی :
10-طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‌های آبخیز مشرف بر شهرها با راهبری وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت شهرداری‌ها با هدف کنترل سیل و رسوب ورودی به شهرها انجام گردد. در این خصوص احیای ردیف بودجه‌ای " طرح آبخیزداری کنترل سیل حوزه‌های آبخیز شهری" با مشاركت دستگاه‌هاي ذينفع و بهره بردار و مساعدت سازمان برنامه و بودجه کشور ضروری است.
11-حرایم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های متداخل با حوزه شهری و فراشهری توسط وزارت نیرو تدقیق و حسب استعلام مهندسین مشاور عهده‌دارِ تهیه طرح یا ادارات کل راه شهرسازی استان‌ها و یا دبیرخانه شورایعالی و سایر مراجع مرتبط در کلیه طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی اعمال و ملاک عمل قرار گیرد. در این خصوص لازم است اقدامات لازم جهت کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات انجام شده از سوی وزارت نیرو اتخاذ گردد.
12-تدابیر لازم جهت علامت گذاری دقیق و شفاف حرایم کمی و کیفی رودخانه‌ها توسط وزارت نیرو به منظور استفاده از ظرفیت پایش عمومی و نظارت‌های اجتماعی صورت گیرد.
13-وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی) موظف است نسبت به استقرار سامانه هشدار سیل درشهرها و روستاهای در معرض خطر سیلاب اقدام نمایند.
14-نظر به نقش بی بدیل پادگان‌ها به عنوان پهنه‌های تجهیز شده شهری در مدیریت بحران و امدادرسانی به مردم، انتقال عرصه‌های مذکور به خارج از شهرها، مگر در مواردی که مقتضیات نظامی و امنیتی حکم می‌کند، ضروری نبوده و کاربری کلیة پادگان‌ها در طرح‌های توسعه و عمران نظامی تثبیت می‌شود.
15-بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است تا طی برنامه زمانی معین، اولویت روستاهای واقع در ساختگاه‌های ناپایدار را شناسایی و اقدامات لازم را جهت ايمن سازي و پایدار سازی و درصورت نیاز، جابجایی آنها در چارچوب احکام و ضوابط طرح‌های توسعه و عمران ناحیه‌ای و منطقه‌ای فراهم نماید.
16- برانجام كامل و دقیق فرآيند ارزيابي اثرات زيست محيطي (EIA) جهت پروژه‌هاي بزرگ مقياس (بزرگراه‌ها – تونل‌ها، خطوط راه آهن و ...) توسط سازمان حفاظت محيط زيست تاکید می‌گردد.
17-اقدام قاطع و موثر توسط نهادهای مرتبط نظیر شهرداری‌ها و وزارت نیرو دربرخورد با ساخت وسازهای واقع درحریم و بستر رودخانه و مسیل‌ها و قلع و پاکسازی مستحدثات غیرمجاز واقع درمواضع مذکور انجام واز صدور آرای کمیسیون ماده 100 منجر به اخذ جریمه برای تخلفات واقع در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری گردد.
18-ممنوعیت صدور هرگونه پروانه ساختمانی و تعیین کاربری متعارض در حریم و بستر رودخانه‌ها ومسیل‌ها .
تبصره : از انجا که کلیه مصوبات احتمالی مربوط به تعیین کاربری متعارض در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های توسط کمیسیون‌های ماده 5 و کارگروه‌های استانی (اعم از شهری و روستایی) مشمول فرآیند مغایرت اساسی بوده و لازم است به تصویب شورایعالی برسد، لذا این شورا با کلیه تصمیمات مراجع مذکور که منجر به تغییر کاربری از حریم و بستر رودخانه به سایر کاربری‌ها می‌گردد مخالفت نموده و تبعا مصوبات مورد اشاره ملغی الاثر خواهند بود.
19-ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها موظفند ضمن برآورد دقیق میزان خسارات وارده، اقدامات کالبدی مربوط به بازسازی عرصه‌های آسیب دیده از سیل در شهرها را با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری وزارت متبوع و با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های توسعه درونزای شهرها در قالب طرح‌های مصوب آن‌ها به انجام رسانند. همچنين با بررسي همه جانبه طرح‌هاي جامع شهرها (با اولويت شهرهاي درگير با سيل اخير) و آسيب شناسي ابعاد مختلف آنها پيشنهادات اصلاحي احتمالي مورد نياز را در قالب مغايرت‌هاي اساسي پس از طي مراحل استاني به شوراي عالي ارسال نمايند.
20-با توجه به وجود تصریح متعدد قانونی و همچنین ماهیت ذاتی طرح‌های‌هادی و همچنین رعایت ملاحظات مربوط به مدیریت سیلاب‌های شهری در شرح خدمات طرح‌های جامع و غنای بیشتر آنها نسبت به شرح خدمات طرح‌ هادی ( که ماهیتا معطوف به حل چالش‌های کوتاه مدت شهر است)، تهیه طرح تجدیدنظر طرح‌ هادی و یا تمدید آنها پس از پایان افق آنها تحت هر عنوان ممنوع بوده و لازم است برای شهرها پس از اتمام افق طرح‌هادی شهری آنها طرح جامع تهیه شود.
21-با توجه به تاثیرات انکارناپذیر مداخلات ترافیکی (اعم از احداث شبکه معابر یا پل) در حریم و بستر رودخانه در تشديد اثرات مخرب سيلاب‌ها لازم است کلیه مصوبات شورایعالی هماهنگی ترافیک کشور و شورای ترافیک استانها ضمن رعایت ملاحظات مربوط به حفظ بستر و حریم طبیعی رودخانه و مسیل، به استناد تصریحات قانونی با طرحهاي جامع مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری هماهنگ گردد.
22-وزرات راه و شهرسازی و سایر مراجع (از جمله کمیسیون‌های ماده 5) دخیل در وضع و اجرای مقررات احداث بنا در شهر‌ها و روستاها با رعايت سطح اشغال بهينه توده گذاري ابنيه و تامين حداقل سرانه فضاي باز در ضوابط احداث بنا، از گسترش بيش از حد سطوح عايق شهري و حذف عرصه‌هاي جذب روان آب درسطح شهرها و روستاها جلوگیری نمایند .